Zaufanie w zespole.
Zaufanie jest filarem silnego i zgranego zespołu.
Prowadzenie procesu coachingu zespołowego może okazać się nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza kiedy grupa zmaga się z piętrzącym się brakiem zaufania. Brak zaufania może często wynikać ze stosowanej autoprezentacji, która w dużym stopniu przyczynia się do braku wiarygodności. Psycholog Bogdan Wojciszke określa autoprezentację (self-presentation) jako "kształtowanie (kontrola) sposobu, w jaki postrzegają nas inni ludzie; manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych." Skoro więc nie ujawniamy swojej tożsamości nie jesteśmy autentyczni. Ludzie wyczuwają brak szczerości, to może rodzić pewne obawy, uprzedzenia, a co za tym idzie brak zaufania.
Każdy z nas z pewnością ma własną definicję zaufania. Możemy je rozumieć jako składową budowania relacji. Standardowa definicja odnosi się do umiejętności trafnego przewidywania zachowań drugiej osoby, w oparciu o dotychczasowe doświadczenie. Może to oznaczać. że raczej wychodzimy z pewnych założeń np. skoro ktoś należycie wykonywał swoje obowiązki, to będzie tak czynił w przyszłości. W zespole jednak zaufanie może oznaczać wiarę członków zespołu w dobre intencje swoich kolegów z pracy, co zapobiega występowaniu reakcji obronnych i nadmiernej ostrożności. Zaufanie w bardzo dużym stopniu odnosi się do poczucia przynależności i jedności z grupą. Jest po prostu filarem bez, którego niemożliwe byłoby stworzenie silnego, zgranego zespołu. Brak zaufania jest dysfunkcją, nad którą można pracować. Kluczowe jest aby, członkowie zespołu poczuli wzajemną zależność między sobą, a także aby uwierzyli, że to uzależnienie nie zostanie wykorzystane przeciwko nim.
Jak rozpoznać brak zaufania w zespole?
Członkowie są zamknięci na współpracę
Wyciągają pochopne wnioski co do intencji innych osób oraz zdolności jakie przejawiają
Wytykają swoje słabości, a także są pamiętliwi
Nie proszą o pomoc
Unikają lub niechętnie biorą udział w spotkaniach
Nie czerpią z wiedzy i doświadczeń innych osób
Zespół, który sobie ufa...
Współpracuje ze sobą
Stosują się do zasady domniemania racji drugiej osoby
Członkowie akceptują swoje słabości. przyznają się do nich i wyrażają chęć zrozumienia innych
Proszą o pomoc
Chętnie uczestniczą w spotkaniach, sami są ich inicjatorami
Uczą się na błędach innych osób, doceniają ich doświadczenie, umiejętności i kompetencje
Przepis na zachowania zaufania w zespole.
- Bądź autentyczny - szczerość buduje zaufanie, wzmacnia i pogłębia relację
- Bądź otwarty na zmianę zachowań
- Postaw sobie cel - zaufam innym pomimo ówczesnych uprzedzeń
- Pracuj nad postawą proaktywną
- Komunikuj swoje potrzeby i zachęcaj innych do tego
- Dąż do jedności z grupą
- Rozwijaj świadomość swojego stylu komunikacji wśród innych pracowników
- Mów o swoich intencjach
- Szanuj emocje innych
- Zachowuj poufność
- Bądź przykładem dla innych
- Rozwijaj swoje kompetencje, inspiruj innych i pozwól sobie na porażkę
- Wdrażaj pożądane zmiany lub informuj o powodach odmowy
- Promuj pracę zespołową
Coaching zespołowy służy pogłębieniu świadomości, zrozumieniu problemu, przyjrzeniu się mu z każdej strony. Jest to metoda wsparcia zespołów. W procesie coachingowym uczysz się mówić o swoich potrzebach, komunikować je, wyznaczać sobie cele, a później konsekwentnie je realizować. Zespół, w którym nie ma zaufania jest grupą ludzi, którzy znajdują się w tym samym bZaufanie jest filarem silnego i zgranego zespołu.
Prowadzenie procesu coachingu zespołowego może okazać się nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza kiedy grupa zmaga się z piętrzącym się brakiem zaufania. Brak zaufania może często wynikać ze stosowanej autoprezentacji, która w dużym stopniu przyczynia się do braku wiarygodności. Psycholog Bogdan Wojciszke określa autoprezentację (self-presentation) jako "kształtowanie (kontrola) sposobu, w jaki postrzegają nas inni ludzie; manipulowanie wrażeniem wywieranym na innych." Skoro więc nie ujawniamy swojej tożsamości nie jesteśmy autentyczni. Ludzie wyczuwają brak szczerości, to może rodzić pewne obawy, uprzedzenia, a co za tym idzie brak zaufania.
Każdy z nas z pewnością ma własną definicję zaufania. Możemy je rozumieć jako składową budowania relacji. Standardowa definicja odnosi się do umiejętności trafnego przewidywania zachowań drugiej osoby, w oparciu o dotychczasowe doświadczenie. Może to oznaczać. że raczej wychodzimy z pewnych założeń np. skoro ktoś należycie wykonywał swoje obowiązki, to będzie tak czynił w przyszłości. W zespole jednak zaufanie może oznaczać wiarę członków zespołu w dobre intencje swoich kolegów z pracy, co zapobiega występowaniu reakcji obronnych i nadmiernej ostrożności. Zaufanie w bardzo dużym stopniu odnosi się do poczucia przynależności i jedności z grupą. Jest po prostu filarem bez, którego niemożliwe byłoby stworzenie silnego, zgranego zespołu. Brak zaufania jest dysfunkcją, nad którą można pracować. Kluczowe jest aby, członkowie zespołu poczuli wzajemną zależność między sobą, a także aby uwierzyli, że to uzależnienie nie zostanie wykorzystane przeciwko nim.
https://pzc.innelektury.pl/autoprezentacja/