Feedback

12-07-2024

 

 

Co to jest feedback?

Według książki Rolanda i Francesa Bee “Feedback” to:

„uwiadomienie uczcych si, które z ich dokonań osignęło odpowiedni poziom, dziki czemu bdą mogli w przyszłoci to zachowanie powtórzy, oraz wyjanienie im, co było poniej wymaganego standardu, po to, by mona było z nimi uzgodnić plan pozwalajcy uniknąć w przyszłoci podobnych zachowa, a zamiast nich dążyć w kierunku pożądanego standardu„.

Z definicji tej wynika nie tylko samo to, czym jest feedback, ale take jakie funkcje pełni. Eksperci podkrelaje na podstawie uzyskanego feedbacku mona zdobyć wiedzę na temat tego, jak nasze działania oceniane jest przez otoczenie. Na podstawie tych ocen moemy zmienić to, co funkcjonuje nieprawidłowo, a tym samym łatwiej osignąć zamierzone cele.

 

 

Błędne załoenie, e ludzi motywują tylko pienidze:

Jednym z najczęściej słyszanym przez nas przekonaniem jest to, e ludzi motywują tylko pienidze. Jednak ogólnowiatowe wnioski McKinsey (2013) wskazują na coś bardzo ciekawego. Górne punkty z listy ulubionych motywatorów pracowniczych, które wpływają pozytywnie na efektywność to:

  • Wzrost podstawowej pensji 52%

  • Wynagrodzenie skorelowane z wynikiem 60%

  • Szansa na prowadzenie nowych projektów 62%

  • Bycie dostrzeonym przez przez szefostwo i zarzd 63

Pochwała i docenienie ze strony przełoonego 67%

 

Główne wnioski z ogólnowiatowych badań McKinsey wskazuj, nawet, e niektóre motywatory poza finansowe są jeszcze bardziej skutecznymi motywatorami niż najwyej oceniane zachty finansowe. Otó, pienidze owszem, motywuj, ale tylko do pewnego poziomu, w ramach okrelonych zada. Ich skuteczność jest po prostu ograniczona. Nie wszystko mona kupi.

 

Błędne załoenie, e feedback nie jest potrzebny.

Wikszość osób, twierdzi, e informacje, które dostaje na temat wykonywanej pracy nie pomagają im się poprawia. Dzieje się to głównie dlatego, e jedyną okazją do uzyskania informacji zwrotnej na temat pracy ich są rozmowy okresowe, a te najczęściej powizane są z oceną pracy, ustalaniem wysokoci premii, moliwoci objcia nowych odpowiedzialnoci itp. W tych okolicznociach, ludzie są midzy sobą porównywani, a pracownicy opuszczają spotkania z zawodem nie do koca dobrze zrealizowanej pracy, nie do koca osignitych celów.

Wg Gallupa, tylko 26% pracowników twierdzi, e feedback otrzymują poprawia ich prac. Zaledwie 14% pracowników mówi, e podsumowujce spotkanie ewaluacyjne inspiruje ich do rozwoju (Gallup, 2016). Demotywujca ocena pracy niesie szczególnie powane konsekwencje, ponieważ wiele analiz (m.in. Kluger & DeNisi, 1996; Smither et al., 2005) wskazuje, e reakcja pracownika na oceny i informacje zwrotne jest nawet waniejsza niż konkretna treść informacji zwrotnych. Negatywne reakcje na ocenę i informacje zwrotne są zwykle wpływają na niszą samooceną i wydajność. W opozycji, w sytuacji, w której pracownicy otrzymują informacje zwrotne w sposób pozytywny i zorientowany na osignicia, są bardziej otwarci i osigają lepsze wyniki w przyszłoci. Tymczasem 65% pracowników (Anchor, 2003) nie potrafi sobie przypomnieć ani jednegoyczliwego słowa na temat wyników swojej pracy, który usłyszałoby od szefostwa w cigu całego roku.

Jak wida, feedbacku jest zdecydowanie za mało. Jest traktowany przez szefostwo jako czynność okazjonalna, albo interwencyjna, a nie jako codzienne narzdzie pracy managera. Przez to zamiast dawać motywację i korygować działania, staje się on dowiadczeniem napompowanym niepokojami i poczuciem zawodu. cignicie go z piedestału i sprowadzanie do codziennej praktyki niesie wiele korzyci.

 

Kiedy feedback działa?

Upraszczajc spraw, celem feedbacku jest wpłynicie na kogo. Robert Cialdini, wiatowy autorytet z zakresu technik wywierania wpływu, sformułował okrelenie “chwila mocy” – “moment of power”. Wg niego na moliwość wpłynicia na kogo, zasugerowania mu działania i liczenia na przychylną reakcj, to coś na co trzeba zapracowa. “Na moliwość wpływu trzeba sobie zasłuy”, a idc dalej mona by powiedziee nie mona wpłynąć na kogo, z kim nie masz relacji, bo inaczej nie ma podstaw do tego, aby w ogóle powicił ci uwag. Aby feedback mógł zadziałać – potrzebna jest ta wana rzecz- relacja, którą mamy z drugą osob. Jeli tej relacji nie ma – nie ma szansy na efekt, jaki moemy wnieść dziki temu narzdziu. Jeli jest słaba, efekt uycia tego narzdzia również moe być słaby.

Feedback, aby zadziałał, musi mieć znaczenie dla osoby, która go dostaje. Znaczcy feedback to bowiem konstruktywna informacja zwrotna w duchu pozytywnego nastawienia do drugiej osoby. Jest ona nakierowana na zmianę zachowania, lepsze wykorzystanie mocnych stron danej osoby, i zmotywowanie jej do dalszego rozwoju. W efekcie takiego feedbacku dana osoba uczy się czego, rozwija i wykonuje swoją pracę w lepszy sposób. Rezultatem feedbacku ma być wzrost produktywnoci. Podsumowujc, znaczcy feedback wg Gallupa, to taka informacja, która ma dostarczyć odbiorcy wskazówki, dziki którym nauczy się czego, rozwinie i bdzie lepiej pracowa.

 

Jaki feedback działa?

Informacje zwrotne, które koncentrują uwagę na pozytywnych aspektach wydajnoci, takich jak mocne strony i osignicia, bardziej skutecznie poprawiają wydajność pracowników, niż informacje nastawione na usuwanie słaboci. Poprawa własnej skutecznoci, zaangaowania, uczenia się i wydajnoci jest efektywniejsza kiedy wskazuje na to, co jest ok. Efekty takich rozmów utrzymujsię dłuej. (Burke, Weitzel & Weir, 1978; Seligman & Csikszentmihalyi, 2000; Clifton & Harter, 2003; Hodges & Clifton, 2004; Seligman, Steen, Park & Peterson, 2005; Jawahar, 2010; Aguinis, Gottfredson & Joo, 2012; Budworth et al., 2015). Jednak czsto rozmowy z pracownikiem są inicjowane wtedy kiedy zrobił on coś źle. Informacje na temat błędów i bieżące poprawianie ich moe się przekładać na efektywność. Jeli jednak nie jest to robione od razu, ale po czasie, trudno o sprzężenie zwrotne. Badania nad zarzdzaniem wydajnocią potwierdzaje nadmierna koncentracja na błędach i niedocigniciach, która sprawia, e informacja zwrotna wydaje się przede wszystkim negatywna, powoduje, e jest ona oceniana jako niesprawiedliwa, uruchamia reakcje obronne i niestety hamuje poprawę wydajnoci – nie pomaga wycignąć wniosków i się uczyć (Ilgen, Fisher & Taylor, 1979; Taylor, Fisher & Ilgen, 1984; Kluger & DeNisi, 1996; Lam et al., 2002; Roberts et al., 2005; Brown et al., 2011; Linna et al., 2012; Budworth et al., 2015). Niektóre badania ( Lam, 2002) wskazują nawet na to, e pracownicy, którzy otrzymują wyłącznie negatywne informacje nt swojej pracy, są mniej z niej zadowoleni i słabiej zaangaowani. Niestety te wyniki mogą się utrwalać i utrzymywać nawet do 6 miesicy od momentu, kiedy je usłyszeli.

 

Zwiksz siłę swojego feedbacku

1. Umieść odbiorcę w centrum uwagi
. Zindywidualizuj podejcie, rozmawiaj z osob, której udzielasz informacji zwrotnej, a nie skupiaj się na “sile” swojego przekazu. Nawet najlepszy przekaz, bez moliwoci wyjanienia i w nieodpowiednim momencie, nie przyniesie tak dobrego rezultatu, jaki przyniesie rozmowa w szacunku i prowadzona z intencją rozwoju.

2. Zadbaj o właciwą proporcję informacji pozytywnych i negatywnych
. Obawa przed przesad, czsto jest nieuzasadniona. Proporcja 3 pozytywnych informacji do 1 negatywnej, istotnie wpływa na zwikszenie produktywnoci zespołowej, zaś 5 do 1, gwarantuje jakość w zwizku (Gottman).

3. Uywaj feedbacku częściej niż rzadziej
. Pracownicy mogą działać po omacku, jeli nie mają pewnoci, czy realizowane przez nich zadania odpowiadają na oczekiwania ich przełoonego. Badania pokazuje zaledwie 34% pracowników jest pewnych tego, e ich szefowie wiedz, czym się zajmuj. Czsty feedback jest szansą na zarzdzanie wydajnocią na co dzień i umoliwia wyłapanie błędów, pochwalenie i budowanie relacji.

4. Kieruj uwagę na szukanie rozwizań na przyszłość. 
Rozmowy zorientowane na przyszłość kierują uwagę na uczenie się i na proaktywne planowanie sposobów realizowania oczekiwa. Mona nawet powiedziee mylą przewodnią powinno być "spojrzenie wstecz, aby mona było iść do przodu". Umoliwia to zarówno wprowadzenie konstruktywnej krytyki, jak i zachcanie pracownika. Kiedy pracownik jest w stanie dostrzec wizję swoje sukcesu, staje się bardziej otwarty na krytyk, komplementy i porady, bo wie, e mogą mu pomóc osignąć cele.

5. Twórz zespołową kulturę dzielenia się informacjami zwrotnymi
. Kiedy ludzie rozmawiają na temat tego, co im ułatwia i utrudnia prac, oraz kiedy spontanicznie dzielą się tymi informacjami, wytwarza się zespołowa kultura oparta na feedbacku. Cechuje ją wzajemna otwartość na rónorodność i korzystanie z niej, skupienie na produktywnoci, lepsza komunikacja i integracja.

 

Dlaczego nie przyjmujemy informacji zwrotnej?

  • Lk przed odrzuceniem

  • Lk przed zerwaniem kontaktu

  • Obraenie si

  • Nie dojrzałość emocjonalna,

  • Brak gotowoci eby coś zmieni

  • Przyjąć inf. Zwrotną - rozwayć czy to co inny mówi moe być prawdą o mnie, e to prawda? Jakie mam z tego zyski a jakie zagroenia, koszty. To gotowość odpowiedzi na pytanie czy chcę to zmienić to co robi? Dla swojego i twojego dobra. Zmienić nie się tylko zachowanie.

  • Ochrona oceny własnego obrazu siebie - jak idealne , a ja realne. Mylimy o sobie lepiej bdź gorzej niż inni nas widzą,

  • 4 okna yohary - ja wiem inni nie wiedz. Ja wiem inni wiedz. Ja nie wiem, inni wiedz. Ja nie wiem inni nie wiedz. Jestemy ubrani w kłamstwa, których boimy się przyjąć.

  • Nie mają zaufania, co do dobrej intencji drugiej osoby. Zaufanie organizacji.

  • Przyzwyczajenie, e negatywna inf zwrotna to zwykła krytyka - jesteś beznadziejny, jesteś nieodpowiedzialny, głupi itd. Oceny. Jak do ciebie , przegldasz telefon = jesteś ignorantem.

  • Ludzie nie dają inf zwrotnej bo boją się odrzucenia. Projektują swoje reakcje na innych. To ze chcesz dać mi informację zwrotną to oznacza e nie chcesz być ze mną w relacji, odrzucasz. To oznacza koniec bo jesteś już tak bardzo niezadowolony.

  • Interpretują informację zwrotną jak informacje co całym sobie. Otwierają się demony z przeszłoci. Informacja o spónieniu kwadransik jest czytana jako informacja o nieodpowiedzialnoci, „Jestem beznadziejna, jestem gburem, jestem głupi, nie radzę sobie.

  • Informacja zwrotna jest informacją o sobie, co lider potrzebuje.

  • Pamitajmy, e pracownik moe nie chcieć przyjąć informacji zwrotnej i ma do tego prawo. Np. Napisz na jutro tak i tak raport. Pracownik ma mieć przestrzeń psychologiczną by powiedzie, nie zrobię tego bo nie umiem.
    Zatrzymujmy się na zachowaniu. Informacja zwrotna łączy się z wewntrznym krytykiem kadej z osób.

  • Ludziom łatwiej mówić o innych

  • Potrzeba bycia usłyszanym

  • Nie mówi się tej osobie co ma z tym zrobi, warto zadbać o motyw do podjcia akcji. Powiedz co mam zrobi, jak mam się zachowa. Zadbać o to co jest dla niej i dla ciebie wane.

  • Przekonania stoją za niechcią przyjcia informacji zwrotnej. Rozmawiamy o tym co Ty i ta osoba chce. Doprowadzić do partnerskiej rozmowy. Odnajdywanie czego potrzebuje druga osoba. Zrozumienie e jest to informacje o potrzebach, mimo trudnych słów, emocje biorą gór. Jeeli mówi to chce coś zyska.

 

Dobre praktyki:

1. Zwracaj się bezporednio do rozmówcy
Jest to g
łówna zasada udzielania informacji zwrotnej. Pamitaj o tym, e jeli chcesz udzielić komuś rad, pochwali, czy poprosić o zmianę danego zachowania lub zadania, musisz zwrócić się z komunikatem bezporednio do odbiorcy.

Omawianie zachowania innych z osobami trzecimi nie jest mile widziane – nawet wtedy, gdy nie masz złych intencji. Takie postpowanie moe zostać źle odebrane nie tylko przez osob, której dotyczy konwersacja, ale też przez całą grup. Ponadto moesz stracić zaufanie pozostałych osób pracujcych dla Ciebie lub z Tob.

2. Jeli przekazujesz negatywne informacje, rób to na osobnoci
O ile pochwa
ła danej osoby w towarzystwie jest rzeczywicie czymś pozytywnym i budujcym, czsto take dla całego zespołu pracowników, o tyle negatywne informacje, dotyczce np. błędów w pracy, już nie. Staraj się przekazywać trudne komunikaty na osobnoci, wsposób zrównowaony ispokojny,nawet, jeeli zauwaysz, e Twój rozmówca się unosi. Dziki temu najprawdopodobniej unikniesz kłótni.


3. Oceniaj zachowanie lub wypowied, a nie człowieka
Istotn
ą kwesti, zwizaną z udzielaniem informacji zwrotnej, jest fakt, e musisz ocenić dane zachowanie lub wypowied, a nie człowieka! Warto wiedziee niestety pomidzy formą tych komunikatów moe być naprawdę cienka granica, która sprawi, e w sposób niewiadomy dotkniesz czyichś uczu.


4. Nie mieszaj faktów.

Trzymaj się take jednej, konkretnej wypowiedzi. Wypominanie, np. błędów z przeszłoci, nie jest dobrze odbierane, podobnie jak porównywanie pracownika do innych, ponieważ moesz być postrzegany jako osoba roszczeniowa.


5. Udzielaj wicej pozytywnego feedbacku niż negatywnego
Niestety, du
o częściej informacja zwrotna jest utosamiana z wypowiedzią ozabarwieniu negatywnym. Nieco trudniej przychodzi nam, jako grupie społecznej, chwalenie innych. Zawsze, gdy wiesz, e moesz kogoś pochwalić za dobrze wykonaną prac, zrób to. Nawet jeli pozytywny feedback zostanie udzielony nieco póniej. Dziki temu pracownik, do którego bdziesz póniej kierować inne komunikaty, bdzie wiedziee potrafisz take podzielić się pozytywnymi wraeniami. Osoby nadmiernie strofujce nie są dobrze odbierane w grupie.

6. Przekazuj konkretne informacje oparte na przykładach
Umiej
tność dobrej komunikacji jest niezwykle istotna podczas prawidłowego formułowania wypowiedzi. Staraj się uywać w miarę prostego i zrozumiałego jzyka. Nie mieszaj wtków, skup się na jednej informacji. Swoje wypowiedzi powinieneś prezentować w sposób jednoznaczny: W Twojej pracy podoba mi się zaangaowanie i upór lub Chciałbym, abyś poprawił to zadanie według przesłanych przeze mnie wytycznych. Bazuj na konkretnych przykładach, to ułatwi i usprawni komunikację midzy Tobą a pracownikiem i pomoe mu poprawić zadania.


7. Zachcaj do odpowiedzi i dawaj czas na reakcję drugiej strony

Pamitaj, e feedback to nie monolog. Musisz pozostawić w swoim komunikacie take przestrzeń do tego, by Twój rozmówca również mógł się odnieść do przedstawionych przez Ciebie informacji. Udzielanie informacji zwrotnej powinno być zatem wypowiedziane w sposób stonowany i wolny. Dziki temu nie wprowadzasz nerwowej atmosfery oraz dajesz drugiej osobie moliwośćodpowiedzi. Staraj się uwanie wysłuchać współtowarzysza rozmowy. Kocz swoje wypowiedzi sformułowaniami, takimi jak: A Ty, co o tym mylisz? Masz jakiś pomysł na rozwizanie tego problemu?

8. Jeli feedback jest negatywny, zachęć do opracowania planu naprawczego

Warto zdawać sobie sprawę z tego, e negatywny feedback nie moe stanowić ostatecznej oceny sytuacji, czy mieć wpływ na rozstrzygajcą decyzj. Jeli chcesz pozostać profesjonalny, musisz sformułować informację zwrotną tak, by osoba mogła jak najszybciej skorygować swoją pracę lub zachowanie. Okrel konkretnie, co Ci się nie podoba i co chciałby, aby zostało dopracowane ponownie. Daj czas drugiej stronie na przygotowanie odpowiedzi i planu poprawy.

 

9. Zakocz komunikatem, który bdzie pozytywny i motywujcy

Staraj się zawsze koczyć swoją wypowiedź pozytywną myl. Człowiek najczęściej zapamituje pocztek i koniec rozmowy. Warto zatem podnieść pracownika na duchu, dodać kilka miłych słów do rozmowy, powiedziee jest się ogólnie zadowolonym ze współpracy. Komunikat ten moesz take zakoczyć stwierdzeniem, e wierzysz, e dziki tym uwagom bdzie on mógł się lepiej i skuteczniej rozwija.

 

 

Co motywuje ludzi?

Władza

Potrzeba przywództwa i wywierania wpływu

Niezaleność

Potrzeba autonomii

Ciekawość

Potrzeba zdobywania wiedzy

Uznanie

Potrzeba akceptacji

Porzdek

Potrzeba planowania i struktury w działaniu

Gromadzenie

Potrzeba zbierania i przechowywania rzeczy

Honor

Potrzeba lojalnoci wobec zasad

Idealizm

Potrzeba angaowania w sprawy społeczne

Kontakty społeczne

Potrzeba czstych kontaktów z ludmi

Rodzina

Potrzeba wychowywania dzieci i troska o najbliszych

Status

Potrzeba przynalenoci do elitarnej grupy

Rewanż /Odwet

Potrzeba konkurowania i współzawodnictwa

Pikno

Potrzeba doznań estetycznych

Jedzenie

Potrzeba delektowania się posiłkami

Aktywność fizyczna

Potrzeba wysiłku fizycznego

Spokój

Potrzeba stabilnoci emocjonalnej i bezpieczestwa

 

 

 

 

Przepis na feedback w stylu coachingowym:

1. Cel rozmowy

  • ZADBAJ O PRZYJAZNĄ ATMOSFERĘ PODCZAS ROZMOWY.

  • ZAPTAJ O KOMFORT PRACOWNIKA, NASTRÓJ, EMOCJE, NASTAWIENIE, PRZEKONANIA

  • PRZEDSTAW SWOJE INTENCJE NA TO SPOTKANIE

  • PRZEDSTAW CEL ROZMOWY

2. Perspektywa pracownika

  • JAK OCENIASZ WYKONANE PRZEZ CIEBIE ZADANIE?

  • CO WEDŁUG CIEBIE DOBRZE CI WYSZŁO?

  • CO CHCIAŁBYŚ ZMIENI?

  • JAK BYŚ TO ZMIENIŁ?

3. Perspektywa lidera

  • DOCENIAM TO, E WIDZISZ/ UWAASZ NA/ PRZEWIDUJESZ .....

  • OBSERWUJĘ TEE ZABRAKŁO .....

  • DOTARŁA DO MNIE INFORMACJA O...../ ,E......

  • TO ZADANIE SPROBOWAŁBYM ZROBIĆ Z INNYM NASTAWIENIEM/ INACZEJ.....

  • CO TY NA TO? ..... CO MYLISZ? CO CZUJESZ W ZWIZKU Z TYM?

  • CZY JEST CO, CO POTRZEBOWAŁBYŚ ODE MNIE?

4. Co/ jak/ kiedy zmieni pracownik/ lider?

  • CO CHCESZ ZROBIĆ LEPIEJ/ INACZEJ NASTPNYM RAZEM?

  • JAK I KIEDY CHCESZ MNIE POINFORMOWAĆ O EFEKTACH ZMIAN?

  • JA NASTPNYM RAZEM ZWRÓCĘ UWAGĘ ....../ POSTARAM SIĘ INACZEJ .....

  • Z CZYM WYCHODZISZ?/ CO BYŁO WAŻNE DLA CIEBIE PODCZAS TEJ ROZMOWY? CZEGO POTRZEBUJESZ WIĘCEJ/ INACZEJ PODCZAS NASZEGO KOLEJNEGO SPOTKANIA FEEDBACKOWEGO?

 

 

 

Literatura:

  1. Psychologia szefa 1. Szef to zawód. Wydanie III rozszerzone Autorzy: Wojciech HamanJerzy Gut
  2. Feedback: Roland i Frances Bee
  3. Badania na temat feedback’u w organizacjach: https://www.reissprofile.pl/pozytywny-feedback-nie-bedziesz-slodzic-a-oni- osiadac-na-laurach/

 

Lista wpisów