Coach w organizacji

27-04-2021

Coach w organizacji. 

Coaching jako dyscyplina wywodzi się z nurtu psychologii pozytywnej, młodej gałęzi nauki zajmującej się ludźmi, którzy są skuteczni w działaniu, odnoszą sukcesy i prowadzą satysfakcjonujące, szczęśliwe życie. Starając się jak najprościej zdefiniować pojęcie „Coachingu”, można powiedzieć, że jest to (…) proces mający pomóc ludziom w osiąganiu lepszych wyników działań. 

E. Parsloe, Coaching i mentoring. Warszawa 1998, s.10.

Coaching w biznesie stanowi formę pomocy oraz samopomocy. Nie jest jednak psychoterapią czy poradnictwem psychologicznym. Różni się od nich pod wieloma względami. Najistotniejszą różnicą jest stan psychiczny Klienta. Klient doradczy czy psychoterapeutyczny jest na ogół „zaburzony” i cierpiący z tego powodu. Stworzona przez Jerzego Pawlika* i przyjęta przez Polską Radę Psychoterapii definicja psychoterapii jednoznacznie wskazuje, że psychoterapia jest świadomym działaniem (…) zmierzającym do złagodzenia lub usunięcia zaburzeń funkcjonowania psychicznego i społecznego, wspierającym dążenia jednostki/rodziny do zdrowia i rozwoju. 

*Jerzy Pawlik – Współzałożyciel i analityk szkoleniowy Instytutu Analizy Grupowej RASZTÓW. Autor wielu

referatów i opracowań z dziedziny psychoterapii. Najważniejsza pozycja: „Psychoterapia Analityczna. Formy

Grupowe” PWN. Certyfikat Psychoterapeuty i Super.

 

Praca coacha polega na odnalezieniu i wyzwoleniu potencjału w swoim kliencie za pomocą kompetencji coachingowych. Dzięki temu, że słucha, pomaga w znalezieniu potrzebnych rozwiązań. Coach poznaje cel człowieka i pomaga mu w jego realizacji. Nie tylko motywuje do działania, ale podsuwa najpotrzebniejsze narzędzia, które mogą ułatwić cały proces. Dzięki temu osoby, które mają problem z tym, by być w pełni sobą, takimi jak chcą, otwierają się i realizują. Najważniejsze jest rozwinięcie ukrytego potencjału. Coach wykorzystuje swoje kompetencje coachingowe, aby prowadzić rozmowy nie tylko indywidualnie, lecz także grupowo, a pomoc dotyczy zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego. Określany jest jako opiekun i osobisty przewodnik. Nie wydaje jednak poleceń tak, jak robi to trener, choć wielu coachów wiąże te dwie funkcje. Praca coacha polega na zadawaniu pytań i coachingowym towarzyszeniu klientowi podczas odnajdywania właściwego dla siebie rozwiązania problemu. Coach w organizacji może dzielić się własnymi myślami czy odczuciami co skutecznie może poszerzyć świadomość klienta, wesprzeć go w poszukiwaniu rozwiązań. 

Rolą coacha jest z pewnością umiejętność rozpoznania, czy klient dotarł do „wewnętrznej prawdy” o sobie lub w jakim stopniu “zbliżył się” do niej. Za pomocą zadawanych pytań coachingowych, klient ma możliwość poznania własnych wartości, celów, może zmienić perspektywę co jest często kluczowe w pogłębieniu obszaru głębszego zrozumienia. Według Atkinsona i Choisa, coachee z pomocą coacha “otwiera centralną część swojego życia, gdzie angażowane są wartości i wewnętrzny rozwój” (Atkinson i Chois, 2012, s. 6).

Kluczową rolę w procesie coachingowym odgrywa cel, jaki chciałby osiągnąć klient. Powinien on wnieść konkretny temat na sesje, mieć problem do poruszenia, tak by na tym gruncie rozpocząć współpracę z coachem. Coaching firmowy jest 

Do zadań coacha należy: 

  • Stwarzanie klientowi możliwości do ciągłego uczenia się.
  • Dawanie klientowi odpowiednich zadań, aby rzucać mu wyzwanie i posunąć naprzód ku jego celom.
  • Pomaganie klientowi w ułożeniu właściwego, mierzalnego planu działania z terminami.
  • Dostarczanie klientowi wyzwań ponad jego świadome ograniczenia.
  • Pilnowanie, aby klient był odpowiedzialny za obopólnie uzgodnione zadania i działania.

Odpowiedzialność za efekty z pracy coachingowej leży po stronie klienta. Wynika to z tego, że coach nie doradza, nie proponuje rozwiązań - to klient sam dochodzi do własnych wniosków, podejmuje (lub nie) na tej podstawie decyzje i działania. To, co klient wyniesie z procesu coachingowego jest ściśle powiązane z tym co klient do procesu wniesie - jakie tematy poruszy, w jakim stopniu się otworzy, na co będzie gotowy. To, za co odpowiada sam coach to wykonywanie swojej pracy zgodnie z zasadami profesjonalnego coachingu.

 

 

Kluczowe Kompetencje Coacha wg ICF:

A. Ustalenie zasad współpracy:

a. Zgodność z wytycznymi Kodeksu Etycznego i standardami zawodu coachingu

b.  Uzgodnienie kontraktu coachingu

B. Współtworzenie relacji:

a. Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta

b. Obecność coachingowa

C. Efektywne komunikowanie:

a. Aktywne słuchanie

b. Pytania sięgające sedna

c. Bezpośrednia komunikacja

D. Wspieranie procesu uczenia i osiągania rezultatów:

a. Budowanie świadomości

b. Projektowanie działań

c. Planowanie i wytyczanie celów

d. Zarządzanie postępami i zaangażowaniem

“International Coach Federation Polska.” ICF Poland Charter Chapter, https://icf.org.pl/kompetencje/.

 

Powody, dla których firmy sięgają po proces coachingu, są następujące: 

- poprawienie indywidualnych wyników – 78%; 

- radzenie sobie ze słabymi wynikami – 30%; 

- poprawienie wydajności – 28%; 

- planowanie kariery i rozwoju osobistego – 27%; 

- rozwijanie przyszłych pracowników wyższego szczebla – 26%; 

- utrzymanie klimatu kontynuacji uczenia się – poniżej 25%; 

- motywowanie pracowników – poniżej 25%; 

- przyspieszenie zmian organizacyjnych – poniżej 25%; 

- poprawienie zatrzymywania pracowników – poniżej 25%; 

- zmniejszenie kosztów wysyłania pracowników na zewnętrzne kursy – poniżej 25%; 

- pomoc w utrzymaniu równowagi między życiem rodzinnym, a pracą – poniżej 25%; 

- zaspokojenie zapotrzebowania na coaching ze strony pracowników – poniżej 25%. 

 

Bibliography

A. Przybysz, Skuteczność coachingu. Nie tylko dla analityków, (w:) http://kadry.nf.pl/Artykul/7547/Skutecznosc-coachingu-Nie-tylko-dla-analitykow/. (pobrano: 20.04.2021 r.)

E. Parsloe, Coaching i mentoring. Warszawa 1998, s.10.

Jerzy Pawlik – Współzałożyciel i analityk szkoleniowy Instytutu Analizy Grupowej RASZTÓW. Autor wielu referatów i opracowań z dziedziny psychoterapii. Najważniejsza pozycja: „Psychoterapia Analityczna. Formy Grupowe” PWN. Certyfikat Psychoterapeuty i Super.A. Przybysz, Skuteczność coachingu. Nie tylko dla analityków, (w:)

http://kadry.nf.pl/Artykul/7547/Skutecznosc-coachingu-Nie-tylko-dla-analitykow/. (pobrano: 20.04.2021r.).

“International Coach Federation Polska.” ICF Poland Charter Chapter, https://icf.org.pl/kompetencje/.

Lista wpisów